Moduł 1 dla II roku: Teatr/Sztuka/Polityka, prowadząca: Katarzyna Waligóra

Tematem zajęć jest splot kulturowych, prawnych, ekonomicznych i ideologicznych uwarunkowań działalności artystycznej w polu teatru i sztuki. Związek teatr-sztuka-polityka jest rozpatrywany pod kątem pytań o: cenzurę w sztuce i teatrze po 1989 roku; gatunki cenzury i jej rozumienie; związek teatru i sztuki z demokracją; modele społecznego zaangażowania teatru i sztuki.
Moduł 2 dla II roku: Niepełnosprawność w teatrze i performansie, prowadząca: Monika Kwaśniewska-Mikuła

Rewolucja, której – jak informuje tytuł słynnego spektaklu Teatru 21 – nie było, od lat odmienia teatr w Polsce i na świecie. Na zajęciach przyglądamy się różnorodności form i tematów podejmowanych przez artystki i artystów z niepełnosprawnościami, którzy tworząc sztukę jednocześnie walczą o swoje prawo do bycia słyszalnym i widzialnym. Czy teatr jest miejscem inkluzywnym i dostępnym?
Moduł 3 dla II roku: Rytuały/Maski, prowadzący: Włodzimierz Szturc
Kultury nawarstwiają się. Po dawnych pozostają ślady i relikty, ale też zachowania człowieka przenoszone w naszą współczesność. Różne są sposoby ich ujawniania się, metody opisu i – o ile to w ogóle możliwe – definiowania. Do czynności zachowujących lub przenoszących w różnych postaciach dawne zachowania człowieka i zbiorowości należą przede wszystkim rytuały. Inaczej niż ceremonie lub obrzędy – posiadają zawsze wymiar metafizyczny. To przede wszystkim teatr przenosi albo ustanawia przeniesione rytuały. Zajęcia poświęcone są widowiskom mającym na celu utworzenie empatycznej wspólnoty, która we wspólnym przeżyciu odnajduje wyższy stan „magicznej wiedzy”. Zainteresowani rytuałami dalekich plemion otwieramy się na teatr jako miejsce doświadczenia metafizycznego. Droga proponowana na zajęciach prowadzi przez myśl antropologiczną Jerzego Grotowskiego, Eugenio Barby, ale też przez prace Victora Turnera i Mircei Eliadego. Ujawniamy ślady tej myśli w pracach współczesnych fenomenologów teatru i – z drugiej strony – w performatywnych akcjach twórców postmodernistycznych.
Zajęcia poświęcone zagadnieniom maski, choć związane z problematyką rytuału, dotyczą opisu i analizy maski jako „mapy twarzy” i jako „ciała widowiskowego”. Odbędziemy podróż w świat plemion i rodów Afryki, Indonezji i Oceanii, Ameryki Północnej i Południowej, Japonii i Tybetu. Przedmiotem zajęć będą maski używane w rytuałach, tańcach i przedstawieniach teatralnych różnych grup etnicznych i narodów. Zapytamy o możliwe postaci maski starożytnej Grecji i Rzymu. Przyglądniemy się najnowszym badaniom nad dziejami przedstawień maskowych w Europie od czasów Etrusków do współczesności. Zetkniemy się z maskami używanymi przez wybitnych twórców teatru XX wieku. Pomoże w tym bogaty materiał ilustracyjny, filmy i fotografie.
Moduł 1 dla III roku: Teatr i inne media, prowadząca: Anna R. Burzyńska

Kurs ma charakter wykładu, podczas którego wybrane kwestie analizowane są na podstawie prezentowanych projekcji oraz w odniesieniu do literatury przedmiotu. Tematyka kursu dotyczy współczesnego (XX-XXI wiek) teatru i tańca europejskiego i amerykańskiego interpretowanego w szerokiej perspektywie mediów, wizualności i audytywności (teatr multimedialny, sztuka wideo, audio art, radio art, teatr w internecie, teatr w wirtualnej rzeczywistości) a także performatywności. Transmedialność spektakli analizowana będzie zarówno w perspektywie historycznej (od awangardowych początków po teatr postdramatyczny), jak poprzez współczesne teorie wybitnych badaczek i badaczy (R. Barthes, G. Didi-Huberman, M. Carlson, R. Schechner, C. Balme, H.T. Lehmann, E. Fischer-Lichte, S. Dixon, P. Auslander, A. Jelewska, M. Sugiera, M. Hopfinger).
Moduł 2 dla III roku: Alternatywne modele organizacji pracy teatralnej, prowadząca: Monika Kwaśniewska-Mikuła

Stowarzyszenie, fundacja, kolektywy, spółdzielnia artystyczna, festiwale, rezydencje… Jakie są możliwości przekroczenia monopolu teatru repertuarowego w Polsce? Czy organizacja wpływa na proces pracy i efekt artystyczny? Uzupełnieniem dyskusji o definicji i miejscu teatru niepublicznego / offowego / niezależnego w Polsce są spotkania z osobami go tworzącymi.