Jedyny kierunek na studiach drugiego stopnia na UJ prowadzący kształcenie w zakresie wiedzy o teatrze. Program wychodzi od zagadnień dotyczących ściśle teatru, jego najistotniejszych form i tradycji, ujmowanych w porządku historycznym, estetycznym, politycznym, instytucjonalnym. Studia umożliwiają zdobycie wyspecjalizowanej wiedzy o teatrze polskim i powszechnym, ze szczególnym naciskiem na zjawiska współczesne. Wiedza teatrologiczna poszerzona jest o zagadnienia dotyczące współczesnej myśli humanistycznej i zjawisk z szerokiego pola sztuk wizualnych i performatywnych, tańca współczesnego, filmu, muzyki.
Kierunek oferuje ponadto zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie pracy kuratorskiej i dramaturgicznej w ramach zajęć warsztatowych. Program studiów ukierunkowany jest na kształcenie umiejętności umieszczania zjawisk z zakresu wiedzy o teatrze w szerokim kontekście artystycznym, społecznym i kulturowym. Kładziemy nacisk na wykorzystanie wiedzy do krytycznego namysłu nad naturą i tradycją zjawisk artystycznych w Polsce i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania teatru i sztuki w polu społecznym. Studia pozwalają zdobyć wiedzę i praktyczne umiejętności oraz zdolność ich samodzielnego i twórczego zastosowania w pracy naukowo-badawczej oraz zawodowej.
Widok zawartości stron
Studia
Widok zawartości stron
Widok zawartości stron
Warsztaty dramaturgiczne, I rok (1 sem), prowadząca: Agnieszka Wanicka,
Mottem naszych warsztatów są słowa Marii Janion: „Otóż sądzę, że podstawą humanistyki jest opowieść. Nie wystarczy coś zobaczyć, przeżyć lub nawet pojąć. Trzeba to jeszcze umieć opowiedzieć”. Ciekawi mnie sztuka opowiadania historii, w jaki sposób to, co zaobserwowane, przeżyte, czy przemyślane przełożyć na język dramaturgii sztuki widowiskowej – przedstawienia, filmu, słuchowiska radiowego czy wystawy.
Warsztaty mają charakter praktyczny, ich podstawowym celem jest nauka dramaturgii oraz pisania wybranej formy. Każdy uczestnik kursu ma za zadanie stworzyć scenariusz krótkiego filmu, dramatu lub innej formy na temat wypracowany wspólnie w grupie uczestników warsztatów. Praca nad tekstami trwa przez cały czas trwania kursu, a ich prezentacja odbywa się podczas ostatnich zajęć. Ze względu na warsztatowy charakter kursu, bardzo wiele (m.in. dobór literatury) zależy od dynamiki całej grupy, zaangażowania, pomysłowości etc. Wiodącym, bardzo ogólnym tematem warsztatów, wokół którego będziemy zgłębiać zagadnienia dotyczące m.in. konwencjonalnych i niekonwencjonalnych struktur narracyjnych, gatunków, bohatera, dialogu, sceny, etc. jest portret człowieka we współczesnym mieście. Inspiracją poszukiwań jest idea dramaturgii ukrytej w obserwowanej rzeczywistości wielkiego miasta i żyjących w nim ludzi na podstawie twórczości literackiej oraz malarskiej dwóch nowojorczyków – O. Henry’ego oraz Edwarda Hoppera.
Mottem naszych warsztatów są słowa Marii Janion: „Otóż sądzę, że podstawą humanistyki jest opowieść. Nie wystarczy coś zobaczyć, przeżyć lub nawet pojąć. Trzeba to jeszcze umieć opowiedzieć”. Ciekawi mnie sztuka opowiadania historii, w jaki sposób to, co zaobserwowane, przeżyte, czy przemyślane przełożyć na język dramaturgii sztuki widowiskowej – przedstawienia, filmu, słuchowiska radiowego czy wystawy.
Warsztaty mają charakter praktyczny, ich podstawowym celem jest nauka dramaturgii oraz pisania wybranej formy. Każdy uczestnik kursu ma za zadanie stworzyć scenariusz krótkiego filmu, dramatu lub innej formy na temat wypracowany wspólnie w grupie uczestników warsztatów. Praca nad tekstami trwa przez cały czas trwania kursu, a ich prezentacja odbywa się podczas ostatnich zajęć. Ze względu na warsztatowy charakter kursu, bardzo wiele (m.in. dobór literatury) zależy od dynamiki całej grupy, zaangażowania, pomysłowości etc. Wiodącym, bardzo ogólnym tematem warsztatów, wokół którego będziemy zgłębiać zagadnienia dotyczące m.in. konwencjonalnych i niekonwencjonalnych struktur narracyjnych, gatunków, bohatera, dialogu, sceny, etc. jest portret człowieka we współczesnym mieście. Inspiracją poszukiwań jest idea dramaturgii ukrytej w obserwowanej rzeczywistości wielkiego miasta i żyjących w nim ludzi na podstawie twórczości literackiej oraz malarskiej dwóch nowojorczyków – O. Henry’ego oraz Edwarda Hoppera.
Warsztaty dramaturgiczne, I rok (2 sem), prowadzący: Włodzimierz Szturc

Przemiany tradycji teatru, wykład, I rok (1 sem.), prowadzący: Krzysztof Bielawski
Wykład w I semestrze zapoznaje studentów z genezą dramatu europejskiego, kontekstami kulturowymi i historycznymi teatru w Grecji starożytnej, z odniesieniem do szeroko rozumianej kultury śródziemnomorskiej. W ramach tej części zajęć mowa jest o takich zjawiskach, jak: podstawowe cechy religii antycznej Grecji; kulty misteryjne (eleuzyńskie, orfickie, dionizyjskie); Dionizos w religii kreteńskiej, orfizmie i dramacie; geneza teatru greckiego w świetle koncepcji rytualistycznych i nierytualistycznych.Przemiany tradycji teatru, wykład, I rok (2 sem.), prowadząca: Dorota Jarząbek-Wasyl
W drugim semestrze przedmiotem kursu są dzieje teatru nowożytnego od XV do końca XIX wieku. To prezentacja wybranych zjawisk artystycznych, które łączy wielowymiarowe pojęcie CUDOWNOŚCI. Kategoria ta, nazywana w różnych językach na różne sposoby (marvellous, merveilleux, wunderbare, mirabile) pozwala spojrzeć na przemiany techniki i estetyki inscenizacji w ścisłym powiązaniu z tendencjami malarstwa, architektury, fotografii, filozofii, nauk przyrodniczych, a także przyjrzeć się specyficznym gatunkom dramatyczno-teatralnym (takim ja mirakl, komedia fantastyczna, drama czarodziejska, drama z cudownymi zwierzętami, drama grozy, maska teatralna, baśń, feeria).
Aktor/performer, konwersatorium, II rok, prowadząca: Monika Kwaśniewska-Mikuła

Publiczność teatralna, konwersatorium, II rok, prowadzący: Grzegorz Niziołek
Polityczność teatru i sztuki, konwersatorium, I rok, prowadzący: Marcin Kościelniak

Teatr i sztuki wizualne, konwersatorium, I rok, prowadząca: Katarzyna Fazan

Teatr lalki, maski i materii, konwersatorium, I rok, prowadzący: Tadeusz Kornaś

Teatr i dźwięk, konwersatorium, II rok, prowadząca: Anna R. Burzyńska
